urbanismul

joi, 9 iunie 2011

LUCRARE DE LICENTA -Ansamblu Multifunctional Chitila - Partea II

Titlul2.Viziune si concept de dezvoltare la nivel teritorial.

In anul 2020,expansiunea spre zona periurbana a Bucurestiului inglobeaza cele doua asezari urbane CHITILA si MOGOSOAIA.Acestea functioneaza ca un sistem,impreuna cu BUFTEA,avand ca dominanta dezvoltarea turismului.Acest lucru a fost posibil in primul rand prin refunctionalizarea forturilor(fortul Chitila-muzeu interactiv,Bateria 1-2-zona paint-ball,fortul Mogosoaia-parc de distractie tematic),implementarea unui zone destinate ridicarii cu balon cu aer cald,oferind o panoramare a numeroaselor puncte de interes(forturile –palatul Mogosoaia-gradina botanica de langa padurea Motoc).De-alungul salbei de lacuri se desfasoara un transport acvatic turistic.Malurile sunt amenajate cu spatii verzi de protectie si cu piste pentru biciclisti.Sistemul de spatii verzi a urmarit refacerea CENTURII VERZI a capitalei,in zona de N a Mogosoaiei,existand culoare verzi de patrundere in Bucuresti.Zona de V a cartierului Rudeni este transformata in Parc urban,in relatie directa cu noua Gradina zoologica de langa Lacul Morii.

Elementul principal de atractie este HIPODROMUL,realizat pe vechiul amplasament al unitatii industriale de pe Valea Mangului,important centru de echitatie national,generator de mari fluxuri de turisti la nivel macroregional..Accesibilitatea este ridicata datorita proximitatii fata de traseul trenului express regional (TER) si metrou.Vecinatatea fata de padurea Raioasa,existenta formelor de relief propice ce necesita o investitie minima in modelarea terenului ,au contribuit la dezvoltarea unui complex de golf.Necesar atat pentru perfectionarea si patrunderea acestui sport in Romania ,reprezinta un spatiu de interactiune sociala,benefic pentru categoriile de populatie instarite.

Relocarea zonei C.F. Triaj in exteriorul autostrazii de centura a adus un plus dezvoltarii integrate a Bucurestiului,eliberand o zona mare de teren ce constituia o bariera fizica.Noile functiuni sunt compatibile cu parcul urban de langa Rudeni.

Intreg teritoriul este bine deservit de transportul public in comun,avand ca suport reteaua de trenuri express(metrou de suprafata).Activitatile turistice sunt sustinute si de existenta centrului comercial COLOSSEUM,bine deservit atat de reteaua extinsa de metrou,cat si de cea de tren.

Importanta intersectiei intre centura Bucurestiului ,DN7,calea ferata si elementul natural-lacul CHITILA,reprezentand zona de maxim contact intre cele doua localitati si Bucuresti,a condus la dezvoltarea integrata a complexului de birouri cu cea a unei zone centrale cu locuintelor colective un cu partiu special realizate prin reconversia fostei Fabrici de Zahar.Acestea contribuie la ridicarea gradului de urbanizare.

In Mogosoaia,la sud de lac,noul cartier cu locuinte colective si individuale,dispun de dotari :liceu,spital,spatii comerciale,etc si retea de circulatii carosabile ierarhizate,ridicand calitatea vietii.Relationarea dintre Chitila si Mogosoaia este imbunatatita prin noua legatura a DN1 cu DN7,ce traverseaza cartierul.Un ax important este cel ce leaga padurea Mogosoaia de gradina botanica .

In vecinatatea padurii Buciumeni,in N Mogosoaiei ,un nou complex de locuinte colective ,relationat cu statia TER ridica standardul de locuire.

Pentru sustinerea noilor activitati desfasurate in zona,se justifica un centru de pregatire profesionala a populatiei locale interesate.Pentru pastrarea specificului local este sustinuta dezvoltarea agroturismului si a amenajarii vaii Mangului pentru pescuit.

Noi functiuni culturale(teatru,cinema) amplasate in locuri centrale din CHITILA,intaresc statutul de oras.In zona intersectiei DN7 cu soseaua de centura,la zona de maxim contact cu Bucurestiul este realizata o articulatie functionala-o poarta urbana constituita dintr-un ansamblu multifunctional,ce inglobeaza o statie de tren express,birouri si spatii comerciale.



Titlul 3.Argumentare solutie propusa pentru partiu urbanistic.

Zona aleasa spre interventie la faza de partiu urbanistic se afla in partea de N-V a orasului Chitila,avand o suprafata de 40 de Ha.Este delimitata la N de Lacul Chitila,la E de calea ferata si un tronson al soselei de centura Bucuresti,la S de DN 7 Bucuresti-Targoviste,iar la V de Str.Garii.

Am ales aceasta zona deoarece include in interiorul sau amplasamentul fostei Fabrici de zahar din Chitila(1875),prima fabrica de zahar din prinicipatele romanesti,element ce a devenit in timp promotorul dezvoltarii al acestei asezari.Amplasamentul reprezinta si o zona de maxim contact cu Bucurestiul.Intrata in declin,aceasta zona nu mai prezinta interes pentru locuitorii Chitilei.

Orasul Chitila are ca si ax de dezvoltare drumul national 7 Bucuresti Targoviste.Functiunile importante sunt concentrate spatial in zona vetrei satului si in cateva mici nuclee dispersate in lungul acestui ax de dezvoltare.Considerand ca nucleul istoric nu mai satisface din punct de vedere functional si spatial noile nevoi ale locuitorilor ,necesitatea realizarii unui pol urban principal poate fi realizat pe amplasamentul studiat din mai multe motive:

1.In zona sunt amplasate unitati de productie si depozitare ce ocupa suprafete importante necesare orasului pentru dezvoltare.Sistuate in vecinatatea zonelor de locuit si in vecinatatea apei,acestea produc o serie de probleme la nivel spatial(reprezinta bariere,rezultand o trama stradala neierarhizata),la nivel social(segregare) ,la nivel de mediu natural(poluare).Frontul la apa impreuna cu malul de lac pot fi valorificate in interesul locuitorilor prin crearea de spatii publice.

2.In cadrul zonei de studiu,urmarind si intentiile noastre din viziunea globala ,este posibila realizarea unei gari urbane la intersectia DN 7 cu Soseaua de Centura.Infrastructura caii ferate urmeaza a fi valorificata in scopul transportului public in comun cu tren urban express,intre Bucuresti si zona sa periurbana,pe zona de cale ferata de centura.Pe portiunea analizata,aceasta se afla in debleu,trecand pe sub DN 7.Este interesanta zona de intersectie dintre DN 7 –pasajul de centura-cale ferata-,dar si intersectia cale ferata-Lacul Chitila-pasajul de centura.In zona aceasta de intersectie,dorim realizarea unor elemente de interes general,cu accente verticale:gara urbana cu birouri,hotel,restaurant.

3.Zona de studiu este in relatie directa cu Fortul Chitila,element ce poate constitui un alt pol de atractie al Orasului Chitila.In viziune ,acesta reprezinta un element forte,ce devine un muzeu specializat,interactiv cu publicul, fiind o zona de loisir si recreere.Va fi vizibil datorita baloanelor cu aer cald ce vor fi ridicate de la sol din zona fortului.Noi legaturi rutiere si pietonale sunt necesare peste calea ferata inspre fort.

4.In zona de studiu s-a constituit un nucleu important,in zona noului cartier de locuinte colective Residenz.Exista astfel o piata agroalimentara,un minimarket Plus Discount,scoala generala,biserica ortodoxa,posta,incepand sa se contureze spatial prelungirea zonei centrale.

5.Pe fosta groapa a “Caramidariei” se afla terenul de fotbal al Chitilei.Acest element prezinta un real interes,existand un proiect de construire a unui stadion.

La nivelul modificarii PUG-ului am ierarhizat trama stradala si am anulat functiunea de productie si depozitare in favoarea unor zone de locuit si a dotarilor comerciale,culturale,recreere,

loisir si agrement realizanad axe compozitionale intre elemente importante din zona cat si relationarea acesteia cu restul orasului,creand o compozitie urbana cu o mixtitate de functiuni.

Orasul Chitila are o traditie in locuirea individuala,fiind caracteristice gospodariile de inceput de secol XIX,cu un regim mic de inaltime.Prin realizarea noului pol urban,dorim sa punem accentul pe locuirea colectiva ,cu un regim de inaltime P+3-P+4,concentrate in zona DN 7,cat si inspre lac,in zona stadionului.Dorim sa retesem trama stradala,sa creem o zona de interes general,cu spatii publice in lungul malului de lac ,dar in special un centru de cartier in vecinatatea garii urbane.Vechea hala industriala cu cosul de fum al Fabricii de zahar urmeaza a fi supusa unei conversiei functionale :biblioteca,cu spatii expozitionale,centru cultural.In Chitila exista cateva zone arheologice,spatiul ideal pentru expunerea obiectelor descoperite putand fi constructia Fabricii de zahar.

Ca si element structurant,in interiorul sitului nou ,strada de categoria 3,cu banda speciala pt autobuze urmeaza sa lege elemente importante precum :gara urbana,zone de locuit,stadionul,Padurea Mogosoaia.Dinspre fortul Chitila spre lac se realizeaza axe verzi.

Este necesara o axa comerciala,care sa lege functional si spatial fortul Chitila de zona stadionului si de parcul urban.

In centrul de greutate al zonei de interventie am optat pentru locuire individuala(izolata pe lot,si in regim insiruit),cu Hmediu-P+1-P+2 atat din ratiuni functionale(sunt compatibile cu subzonele invecinate,aproape de dotari,de lac),cat si pentru a continua traditia locuirii individuale in oras.

In ceea ce priveste sistemul de spatii verzi,acesta urmareste o integrare echilibrata la nivelul sitului a spatiilor verzi publice si semipublice(parcul din zona lacului Chitila,cu zona fortului,prin fasii verzi,de asemeni spatiile verzi semipublice din zona locuintelor colective si individuale ,contribuind la cresterea calitatii locuirii).