urbanismul

miercuri, 12 mai 2010

Studiu privind dezvoltarea zonei periurbane Braila-Galati

Se tot vorbeste despre importanta sistemului urban Braila-Galati ,despre problematica dezvoltarii zonei periurbane ,dar si despre rolul acestui sistem la nivel national.

Astfel ,in cadrul Practicii din anul IV - studentii Facultatii de Urbanism din cadrul UAUIM au avut ca si tema de practica "Studiu privind dezvoltarea zonei periurbane Braila-Galati".
Metodologia a constat in 2 etape :analiza si intelegerea situatiei existente si propunerea de dezvoltare ce consta in imaginarea unui scenariu de dezvoltare pe termen lung a zonei periurbane.Studiul s-a desfasurat in perioada 31 martie-16 aprilie 2010,si s-a elaborat in echipe de cate 4 studenti.
De altfel ni s-a expus si punctul de vedere al autoritatilor locale ,prin d-nul arhitect sef al judetului Braila -Dragan Costel.Cu aceasta ocazie am inteles mai bine importanta pe care a avut-o la nivel european Braila (aici se stabilea pretul graului pe plan european,datorita importantei exploatatiei agricole din Insula Mare a Brailei), Braila fiind si primul oras din Principatele Romane care a avut tramvai electric,iluminat public cu gaze.Cele mai importante aspecte ramase vizibile in Braila sunt urbanismul la inalte standarde valabil si azi,precum si pastrarea in mare parte a fondului construit vechi,valoros.Desi a existat o concurenta acerba intre braileni si galateni de-alungul istoriei,aceste doua orase pot functiona mult mai eficient impreuna,si pot avea un rol deosebit de important la nivel regional.

Zona este situata pe teritoriul administrativ al municipiului Braila,la N de acesta,si al comunelor limitrofe Braila si Galati(in special ocupand in mare parte comuna Vadeni).A fost utilizat ca teren agricol destinat culturii orezului(se pare ca de acolo se alimenta intreaga tara cu cantitatea necesara de orez,mai ales in perioada comunismului).Din aceasta cauza terenul este brazdat de un sistem de irigatii(canale de irigatie si drenaj).Ca si conditionari ,exista sistemul de linii de inalta tensiune ce alimenteaza combinatul siderurgic Galati.

Oportunitatile de dezvoltare "batute in cuie" sunt :
-proiectul podului peste Dunare ,in N Brailei-spre Tulcea.
-amenajarea Siretului ca si canal navigabil,in zona de N a amplasamentului
-aeroport international,de marfuri si persoane in comuna Vadeni,prevazut in PATN
Am avut la dispozitie extrase din documentatiile de urbanism si amenajarea teritoriului,cu scop de intelegere a zonei de studiu.

Pe aceasta cale tin sa multumesc colegelor de echipa(Tozaru Elena Alina ,Acasandre Andreea si Popescu Raluca) pentru ideile si buna prestanta de care au dat dovada in elaborarea studiului nostru.
Pe baza unei viziuni comune,s-au desprins doua scenarii de dezvoltare.





Directia de dezvoltare fireasca este cea paralela cu Dunarea.Echilibrul dintre cele doua centre urbane va fi asigurat de noul centru amplasat la Dunare,in relatie cu zona de afaceri din jurul aeroportului.Zonele de locuit vor fi orientate preponderent inspre Dunare,in relatie cu zonele de agrement,spatiile verzi si sportive.Nu sunt excluse neglijate nici nevoile de invatamant,de distractie,de recreere,fiind amenajate in acest sens un sistem de spatii verzi,ce integreaza malurile Dunarii cu o centura interioara verde intr-un spatiu verde dedicat intregii comunitati .

In lungul autostrazii de centura ar urma sa se dezvolte zonele de productie si comert-servicii,constituite in parcuri industriale,comerciale,etc.Se pune accentul si pe sport-agrement,astfel acestea pot gazdui competitii sportive in centrul olimpic.

Transportul rapid intre Braila si Galati va fi asigurat prin drumul express,dar si prin valorificarea infrastructurii feroviare existente-metrou de suprafata.

In prezent populatia celor 2 orase e de aproximativ 550.000 de locuitori.Luand in calcul ca suprafata zonei de interventie e de cca 4 ori cat suprafata Brailei,si ca in acest teritoriu s-ar creea un nou pol ,ce va functiona ca o articulatie intre cele 2 orase ,ce ar adaposti 250.000 de locuitori,aceasta aglomeratie ar putea concura cu Constanta.Dunarea este navigabila maritim pana la Braila.De importanta mare este si autostrada dinspre Ucraina-Moldova spre Bulgaria,ce va avea rol de centura a .In zona aeroportului ,va exista un nod intermodal(alaturare de cel putin 3 moduri de transport)-port pe Siret,aeroport international Vadeni,Autostrada Ucraina -Bulgaria,cale ferata .

In viitor este posibila extinderea Brailei pe celalat mal al Dunarii,intr-un sistem radial0-concentric,avand ca model Budapesta.

Sistemul urban Braila Galati se afla intr-o pozitie cheie,fiind pe traseul dintre zonele turistice ale Romaniei-Muntii Carpati-Delta Dunarii-Litoral,dar si la confluenta Europei de Est cu cea de Sud.

Un comentariu:

  1. Buna.
    Placuta colaborare,chiar nu am regretat.Fetele sunt de nota 10:D
    Chiar daca timpul alocat a fost scurt am incercat sa elaboram o viziune plauzibila,si apropiata de cererile de dezvoltare urbana din partea celor doua orase.
    Aceasta viziune cum a specificat si colegul meu mai sus s-a transpus in doua scenarii.
    Bravo echipa!:D

    RăspundețiȘtergere