urbanismul

vineri, 28 mai 2010

Muzeul Simu-1910-1948 noi dezvaluiri

Update Muzeul Simu - August 1941 -Vedere spre B-dul Take Ionescu (acum B-dul Magheru ). Plan secund dreapta-se observa "Templul "Muzeului Simu

Demolarea Muzeului Simu in 1964
Cautand mai multe informatii despre cazul Muzeului Simu,am descoperit in lucrarea d-nei Ioana Beldiman "Sculptura franceza in Romania(1848-1931) -Gust artistic,moda,fapt de societate" cateva amanunte interesante despre acest subiect.


Inceputul secolului XX in Bucuresti a fost marcat de aparitia unei noi tipologii muzeale :Casa-muzeu.Aceasta s-a petrecut prin trasnformarea a doua colectii particlare in muzee(Muzeul Simu si Muzeul Kalinderu).Anastaste Simu s-a orientat in special spre sculptura franceza,deoarece modelul francez era extrem de apreciat in orice domeniu al Romaniei acelei vremi.A fost al doilea muzeu "privat" din Bucuresti,dupa cel al lui Ioan Kalinderu(realizat in 1906 de arh. Ion Berindey),cladirea fiind terminata in 1910.


Muzeul Simu a fost ridicat dupa planurile arhitectului C.Sciky,inspirat dupa Erehteion,sau dupa Maison Carre din Nimes.Arhitectura exterioara era deci una de factura neoclasica,avand ca reper in realizarea programului de muzeu- Museuminsel din Berlin (http://en.wikipedia.org/wiki/Museum_Island).

Maison Carre din Nimes


La interior,modelul arhitectural preluat era cel al Muzeului Luvru ,prin plastica ornamentala a salilor Rubens si Apollo,reluat in Sala Renasterii a muzeului bucurestean.Publicului i se oferea o imagine variata a artei moderne,organizata pe scoli.Arta franceza ,expusa in Sala Renasterii ocupa locul de frunte.Simu comanda 10 mulaje in atelierul de copii al Muzeului Luvru,la inceputul anului 1910,orientandu-se dupa catalogul redactat de Paul Vitry.Alaturi de acestea ,existau la deschidere 30 de sculpturi de secol XIX(3 atribuite lui Clodion).In Bucuresti la acea vreme cladirea Academiei(1864,arh Al.Orascu)-actuala Universitate tot in stil neoclasic,adapostea Muzeul National de Antichitati.


Desi Simu fuseste Doctor in Drept si diplomat in functie la Berlin,mostenitor al unei mari averi,acesta abandoneaza catre 1900 cariera politica ,indreptandu-se pasiunii colectionarii de opere de arta,si inzestrarii permanente a muzeului ce-i va purta numele.A fost vreme de 30 de ani un vizitator al galeriilor de arta si al atelierelor de artisti din Paris,al Saloanelor anuale(Societe des Artistes Francais,Societe Nationale des Beaux-Arts).Mesagerul de achizitii al lui Simu la Paris era Theodor Cornel-ziarist si critic de arta.Printre semnatarii operelor achizitionate se remarca Emile-Antoine Borduell,Rodin,Paul Escudier,Henry Lerolle,etc.



Anastase Simu in Sala Romana(Sala Sculpturii)


In 1913 Simu il viziteaza pe Bourdelle,propunandu-i intai comanda portretului sotiei sale(Elena Simu),urmata apoi de o noua comanda -bustul propriu,expus publicului francez in 1922.In 1927,Simu va dona Statului roman muzeul.Fragmente ale actului de donatie :


"Considerand ziua de azi ca una din cele mai fericite a vietei mele,declar in mod solemn,ca atat terenul ce am cumparat in anul 1904,cat si cladirea "Museul Simu",ce am construit pe el,precum si toate operele de Arta aflate in el-a caror evaluare fata de preturile extraordinare ma abtin a face-declar ca le inchin,cu dragoste,Romaniei-Mari,si le fac danie de veci Natiunei,prin Ministerul Artel0r si Cultelor,cu obligatiunea insa pentru acesta de a face respectat si aparat Museul Simu asa cum exista ,cu coprinsul total al operelor de fatap[...].Eu,donatorul,imi rezerv pentru mine si sotia mea,cat vom trai,Directia si Administratia Museului,declarand in acelasi timp,ca toate sarcinile,cheltuielile de intretinere,de reparatie,de imbunatatire a Museului,retributiunile personalului,toate cumparaturile de arta ce voi continua a face,precum si Premiile ce dam si vom da,ma vor privi numai pe mine,donatorul[...]toate aceste indatoriri vor fi platite absolut numai de mine,din averea mea proprie,ce am si ce voi lasa,fara ca Statul sa aiba a face vreo cheltuiala din averea mea proprie,ce am si ce voi lasa,fara ca Statul sa aiba a face vre-o cheltuiala in existenta si mersul inainte al Museului Simu".


Acestea era dorinta fondatorului,dorinta calcata in picioare de comunisti.In 1964 vremuri grele se abat asupra existentei muzeului,disparand din peisajul bucurestean pentru a lasa loc noilor constructii socialiste.


Desi operele de arta au fost repartizate unor muzee de arta din provincie,astazi unele regasindu-se la Muzeul National de Arta al Romaniei,sau Muzeul de Artă Veche Apuseană Ing. Dumitru Minovici,intentiile cele mai indreptatite pentru repararea acestei orori ar trebui sa conduca catre reinfiintarea acestui institutii culturale private ce au redefinit europenitatea Bucurestiului.



4 comentarii:

  1. Prima fotografie este un document foarte important! Singurul meu regret este reflexia din zona centrala...

    Oricum, ma bucur ca si tu si Radu Oltean va ocupati de istoria acestui Muzeu uitat!

    RăspundețiȘtergere
  2. Un muzeu uitat care merita o mai multa atentie din partea Ministerului de Cultura,nu doar un panou cu o imagine ce incepe sa paleasca la actiunea razelor solare..
    Asa cum mi-ai sugerat,am postat o fotografie mai clara ce surprinde demolarea cladirii.Cred ca si la cutremurul din '77 ar fi rezistat....

    RăspundețiȘtergere
  3. Mai mult ca sigur ar fi rezistat, ca era trainic!

    RăspundețiȘtergere
  4. Ce pacat ca un astfel de edificu a fost demolat pt. a face loc unui bloc comunist. Ar trebuie ca toate blocurile comuniste din vechea urbe a orasului sa fie demolate ca sa faca loc caselor boieresti din sec. XIX in toata splendoarea lor..........

    RăspundețiȘtergere