urbanismul

marți, 25 mai 2010

Evolutia zonei centrale din Brno

Statuia Sf.Petru din portalul Catedralei Sf.Petru si Pavel-stil neogotic -sculptor J.Kastner 1904-1905
Sf.Petru este recunoscut dupa prezenta cocosului,ce aminteste de lepadarea de Hristos

Desi la prima vedere,Praga reprezinta o destinatie turistica consacrata in Republica Ceha ,datorita fondului construit vechi foarte bine conservat,a calitatii spatiilor publice si a diversitatii de activitati (culturale,economice),nu trebuie neglijate in acest sens vizitarea marilor orase ale Cehiei,precum Plzen,Hradec Kralove,Ostrava,Olomouc sau Brno,orase cu o traditie economica si culturala foarte intensa.Am sa ma opresc asupra celui din urma,deoarece sentimentul pe care l-am avut atunci cand l-am vizitat prima data,era ca aducea mult a Viena(d.p.v. arhitectural).



Orasul Brno este al doilea cel mai mare oras din Cehia,dupa Praga,cu o populatie de 405337 locuitori(in data de 11.12.2009),fiind capitala regiunii istorice Moravia,centru administrativ al regiunii Moravia de Sud,avand o suprafata de 230,22 km patrati.Orasul se afla la confluenta raurilor Svratka si Svitava(200 km fata de Praga) ,fiind inconjurat din 3 parti de dealuri(E,V,N)prelungindu-se in sud zona de campie,aflandu-se la intersectia unor vechi drumuri comerciale.Orasul e deschis geografic si cultural catre S,spre Viena(distanta de numai 100 de km),avand in componenta sa pana in sec XIX o populatie majoritara germana.


Nucleul istoric este format din Orasul Vechi ,odata inconjurat de ziduri si Castelul Spilberk,ambele situate pe cate o colina,cea a castelului fiind mai proeminenta.
Catedrala Sf.Petru si Pavel vazuta de pe Dealul Spilberk,reprezinta elementul dominant al orasului,prin masivitatea si verticalitatea celor doua turnuri.

Intrare in curtea arhiepiscopiei-blazonul sculptat in piatra sec XVII







In evul mediu,Brno a fost un centru religios puternic catolic,in oras regasindu-se o suita de constructii religioase,dintre care se evidentiaza Catedrala Sf.Petru si Pavel in stil gotic,cea care reprezinta elementul dominant al orasului vechi. Un alt element important in viata civica a orasului era vechea Primarie(stil gotic tarziu-renastere).


Portalul in stil gotic al turnului primariei atrage atentia datorita flesei inclinate fiind ealizat in 1510-1511 de catre mesterul-pietrar Anton Pilgram.Circula o legenda precum ca mesterul s-a infuriat pe conducerea primariei deoarece nu i s-a platit suma de bani stabilita,rezultand astfel o modificare a aspectului operei.









In secolul XVIII,castelul Spilbek este transformat intr-o cetate bastionara.













In orasul Vechi actorii urbani(Biserica si Nobilimea) dezvolta constructii in stil baroc-palate ale unor diferite categorii nobiliare,sedii de arhiepiscopii,biserici,un teatru-1731.
In 1763 se realizeaza prima manufactura de textile,orasul cunoscand o dezvoltare industriala si comerciala din ce in ce mai intensa.In 1805,Napoleon ordona intarirea fortaretei Spilberk.In 1839 datorita avantului industrial,se realizeaza prima cale ferata Brno-Viena.Dovada o reprezinta Gara Centrala la poalele nucleului istoric caruia ii sunt demolate fortificatiile pe modelul celor de la Viena,lasand locul constructiei de noi cladiri administrative,locuinte,comerciale,hoteluri,spatii verzi organizate,realizandu-se un nou inel urban .Acest inel urban reprezinta cea mai importanta realizare urbanistica din sec XIX in Brno,inconjurand practic nucleul istoric.Aceasta operatie urbana a durat 50 de ani,pana in 1912,contribuind o serie de arhitecti printre care si Camilo Sitte ,fiind in perioada 1901-1903 membru al Comisiei tehnice de urbanism.In aceasta perioada sunt realizata o serie de obiective precum Palatul de Justitie,Hoteluri luxoase,Teatru orasenesc,cladiri administrative,sedii de universitati,in stilurile clasicismului,romantism,seccesion.




Concomitent cu aceste actiuni se petrece si asanumita “asanare “a nucleului istoric,pana in 1916 au fost demolate 238 de cladiri,in principal pe artera care strabate de la N la S centrul istoric-str Masarykova si Piata Libertatii,fiind mobilata cu noi cladiri care sa deserveasca mai bine noile functiuni aparute.Functionalismul isi face simtita prezenta mai ales prin constructiile de sedii bancare,hoteluri,dar si creearea unui nou centru de interes in afara nucleului istoric,este vorba despre Pavilioanele de Expozitie realizate in 1928,fiind la acea vreme o revelatie asupra avantului tehnic al arhitecturii .


In perioada interbelica se realizeaza si cateva galerii comerciale in nucelul istoric al orasului.
Cel de-al doilea razboi mondial a facut pagube destul de importante de pe urma atacurilor sovietice cat si americane.Reconstructia si crestearea orasului se va face prin extinderea zonei centrale catre N si E,realizandu-se apoi cartiere de locuit ,ingloband chiar si localitati invecinate.Zona de S a orasului concentreaza activitatile de productie,birouri,centre comerciale,dar si cateva cartiere planificate sau localitati inglobate in noua structura urbana.
In prezent ,in zona nucleului istoric sunt concentrate alaturi de locuire ,functiuni culturale(teatre,muzee,cinematografe,galerii,biserici muzeu),galerii comerciale,alimentatie publica,comert de lux,banci,administratie,invatamant superior.Calitatea spatiului public este exceptionala,fiind declarata zona pietoanala,cu acces limitat a autovehiculelor ce aprovizineaza zona,mijloacele de transport in comun-tramvaie au cale libera.Spatiile verzi ce inconjoara nulceul istoric sunt bine amenajate,sub forma unor scuaruri,terasate.
Datorita pozitionarii caii ferate in vecinatatea sudica a centrului vechi,constituind o bariera fizica,zona centrala a fost conditionata de o expansiune spre N,E si V,in S dezvoltandu-se alaturi de cartiere de locuit,cladiri de birouri,centre comerciale,hale de productie.
La S de liniile de cale ferata,zona cunoaste o explozie a centrelor comerciale de tip Hipermarket(Tesco,Globus,Hornbach),sedii de birouri,platforme logistice,in lungul autostrazii de centura si cea care leaga Brno de Viena.
Privit din satelit,se deosebesc texturi –parcul castelului,Nucleul istoric,centrul de expozitii,,liniile de forta-limite calea ferata,inelul principal.
Ca si spatii publice sunt de mentionat pietele publice pietonale Namesti Svobody(Piata Libertatii) si Zeleny trh-Targul Verde,locuri de activitate sociala intensa.Strada cu caracter comercial-Masarykova Ulice,promenade:Terasele lui Denis,Dealul Spilberk.Centrul orasului Brno s-a dezvoltat in mare parte concentric.Densitatea constructiilor este mare,mergandu-se pe modelul Vienei.Fondul construit este in stare foarte buna,nucleul istoric fiind declarat zona protejata,constructiile urmaresc linia formei de relief.

Piata Libertatii-se observa insertia moderna a cladirii de birouri OMEGA.

Masarykova Ulice-zona pietonala-acces doar pentru tramvaie,si ocazional carosabil pentru aprovizionare a comerciantilor













Zeleny trh(Piata Verde) poarta traditia comertului de legume,fructe si flori inca din sec XIII.


Fantana Parnas -1691.arh vienez Fischer von Herlach















Un comentariu:

  1. Buna.
    Interesant istoric.
    Am fost si eu acum un an in Brno.Am ramas foarte surprinsa de valorile arhitecturale pe care le detin ,si modul in care au grija de ele,parca ar fi niste prajituri.
    Mi-a placut foarte mult cum trateaza spatiul public si cum reusesc sa aduca un strop de viata in fiecare colt al orasului.Pietonalul ce urca catre o biserica,iti ofera
    pe parcursul lui mai multe platouri unde poti admira "Micutul" Brno de la diferite inaltimi.
    Continua tot asa!
    Astept si alte articole despre alte orase.

    RăspundețiȘtergere